tisdag, maj 08, 2012

LCHF i min Vardag

Sedan en tid tillbaka äter jag LCHF kost och väldigt nöjd med detta man mår verkligen bra och magen är lugn och fin. På nätet kan man hitta massor med information och recept till den här kosten och vi är några stycken runtomkring mej som följer det här och vi är alla nöjda.

LCHF går ut på att välja mat som höjer din blodsockernivå så lite som möjligt. Genom att undvika socker och kolhydratrik mat får blodet en lägre blodsockerhalt, vilket ger lägre insulinvärden och en ökad fettförbränning. Insulin är ett måste för kroppen men höga nivåer gör att du lagrar fett i stället för att använda det som bränsle. Alltså man vräker inte i sej fett utan äter vanlig mat istället. Man väljer bort ris pasta och potatis. Väljer bort kolhydrater för våra kroppar behöver inte en massa socker och kolhydrater.
·
Man använder inte heller alla dessa light produkter utan äter de vanliga produkterna som våra förfäder åt. Är det fest kan man ändå unna sej ett glas vin om man vill och skippa öl, cider och söta drinkar. När man äter den här kosten så märker man snart när saker smakar sött som man aldrig har känt förrut. Och en sak är säker så här bra som jag och min kropp mår nu efter att ha börjat med detta är väldigt skönt. Nej man sitter inte heller still utan man rör på sej naturligtvis.


Vem älskar inte att gå långa promenader nu när våren visar sej utanför våra fönster. LCHF är som tallriksmodellen men dock utan ris, potatis, pasta utan en massa goda grönsaker istället. Jag har också insett hur ofantligt mycket kolhydrater och socker våra vanligaste livsmedel innehåller. Hujedamej......det är lätt att ögna på innehållsförteckningarna på maten som passerar mej under en dag i mitt jobb i en livsmedels butik. Och för den som saknar potatis så finns den fantastiska rättikan som man kan göra mycket gott av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar